EU:n digistrategiaan kuuluvat isot säädöspaketit, kuten AI Act, Data Act, Data Governance Act, Digital Services Act sekä NIS2, astuvat vaiheittain käytäntöön vuosien 2024–2026 aikana. Tämä tarkoittaa, että datan hyödyntämiseen, tekoälyyn ja digitaalisiin palveluihin liittyvä hallinta ei ole enää säätelemätöntä tekemistä, vaan keskeinen osa liiketoiminnan jatkuvuutta ja riskienhallintaa.
Tekoäly tuo kiireitä ja mahdollisuuksia
Yksi syksyn suurista teemoista on tekoälyn vastuullinen käyttöönotto. Ennen kuin tekoälystä voidaan todella hyötyä asiakaspalvelussa, tiedonhallinnassa tai vaikkapa prosessien tehostamisessa, on syytä rakentaa organisaation oma tekoälyn hallintamalli.
AI Act ei ”pakota” jokaista organisaatiota laatimaan tällaista mallia, mutta erityisesti korkean riskin tekoälyjärjestelmiä tarjoavat tai hyödyntävät toimijat velvoitetaan käytännössä vastaaviin hallintakäytäntöihin. Näitä käytäntöjä ovat muun muassa riskienhallinta, dokumentointi, valvonta ja läpinäkyvyys. Siksi hallintamalli on vahvasti suositeltava kaikille organisaatioille.
Tekoälyn hallintamalli tuo selkeyttä vastuihin ja varmistaa, että tekoälyä käytetään riskiperusteisesti, läpinäkyvästi ja turvallisesti.
Myös me Lawderissa teemme itse juuri tätä työtä parhaillaan. Kehitämme tekoälyavusteisia neuvontapalveluita, joiden avulla voimme auttaa organisaatioita navigoimaan tässä uudessa, vaativassa sääntely- ja teknologiaympäristössä. Tämä on meidän tärkein kehityskohteemme tulevalle syksylle ja tuleville vuosille.
Kolme tärppiä jokaiselle organisaatiolle syksyyn
Mihin siis juuri nyt kannattaa tarttua? Suosittelen kaikille tahoille arvioimaan vähintään seuraavat kohdat oman liiketoiminnan ja asiakaskunnan näkökulmasta:
- Kartoita tekoälyn nykytila ja laadi hallintamalli Selvitä, missä ja miten organisaatiossasi hyödynnetään tekoälyä tai missä sitä voisi olla mahdollisuus hyödyntää. Tämän pohjalta on viisasta rakentaa hallintamalli, joka vastaa AI Actin vaatimuksiin ja tuo selkeyttä arjen tekemiseen.
- Varmista, että organisaatiossasi tieto on hallitusti käytössä Organisaatiossasi on osattava vastata kysymyksiin siitä, kuka liiketoiminnassa käytetyn datan omistaa ja kenellä on siihen pääsy. Miten dataa voidaan jakaa kumppaneille, asiakkaille tai viranomaisille ja millaisilla ehdoilla? Miten data liikkuu sujuvasti järjestelmien ja palveluiden välillä?
- Rakenna compliance-mallit osaksi liiketoiminnan kehitystä Kun compliance on sisäänrakennettuna prosesseihin, mahdollistuu myös teknologian hyödyntäminen täysimääräisesti ja organisaatio varmistaa itselleen vaatimuksien mukaisen kilpailuedun.
Ps. Voit olla meihin yhteydessä, mikäli tarvitset tukea tekoälyasiantuntijalta.

Saara Perho
CEO
Lawder Oy